KESTÄVÄ
KEHITYS
Mitä on kestävä kehitys
Kestävälle
kehitykselle on useita määritelmiä. Olen aihetta
tutkinut monissa julkaisuissani (Åhlberg 1997d -). Olen
itse päätynyt seuraavaan määritelmään:
'Kestävä kehitys on sellaista ihmiskunnan kehitystä,
jossa sekä nykyisten että tulevien sukupolvien todelliset
tarpeet saadaan mahdollisimman optimaalisesti tyydytetyiksi'.
Tämä tarkoittaa sitä, että minimaalinen perustarpeiden
tyydyttämien ei ole kyllin motivoiva tavoite. Ihmisen todellisiin
tarpeisiin kuuluu sekä luonnonvaroista että kulttuuriperinnöstä
huolehtiminen. Erityisen hedelmällinen ja jatkuvan kriittisen
koettelun kestänyt teoria on se, että ihmiskunnalla
on nykyään monenlaista pääomaa (capital),
joista kaikista tulisi huolehtia: 1) perustavinta on luonnon pääoma
(natural capital), joka huolehtii ekosysteemien toiminnan kautta
ihmiskunnan olennaisimmista tarpeista: hapesta, puhtaasta vedestä,
ravinnosta, monista lääkkeistä ja raaka-aineista,
2) inhimillinen pääoma, ihmisten osaaminen, ymmärrys,
tiedot ja taidot, 2) sosiaalinen pääoma, ihmisten välinen
luottamus ja yhteistyö, 3) rakennettu pääoma, yhdyskuntien
ja kansakuntien infrastuktuuri, tiet, tietoliikenneyhteydet, koneet,
laitteet, viljelmät, rakennelmat tehtaat jne. sekä 4)
rahallinen pääoma, joka on vain väline ihmisen
todellisista tarpeista sekä niiden optimaalisen tyydyttämisen
edellytyksenä olevasta muista pääomista huolehtimisesta.
Kestävän kehityksen didaktiikka
Mitä
on kestävän kehityksen didaktiikka
Didaktiikasta
opettajan työtä tutkivana ja kehittävänä
tieteenä tulee kestävän kehityksen didaktiikkaa,
kun perehdytään ensin siihen, mikä todennäköisimmin
edistää kestävää kehitystä ja sitten
pohditaan koko didaktiikka uudelleen. Etsitään sitä,
mitä tulisi muuttaa ja millä tavoin, jotta kestävä
kehitys edistyisi kasvatuksen keinoin parhaalla mahdollisella
tavalla. Osa periteisestä yleisdidaktiikasta kestää
kriittisen koettelun myös tästä näkökulmasta,
eikä suuria muutoksia tarvita. Kestävän kehityksen
didaktiikka on kaikkien muiden tieteenalojen tavoin jatkuvan muutoksen
tilassa. Sen teorioita ja menetelmiä koetellaan jatkuvasti
sekä teoreettisesti että empiirisesti. Aina välillä
joissain tutkijoissa ja kehittäjissä esiintyä halua
tehdä löyhiä dogmaattisia oppirakennelmia, joihin
ei tieteen tavoin sisälly jatkuva teoreettinen ja empiirinen
koettelu. Yksi tällainen oppirakennelma on van Matren (1990)
maakasvatus (Earth Education), jolla on kannattajia myös
Suomessa, jopa yliopistotasolla.
Kestävän
kehityksen didaktiikan oppimisessa on keskeistä kehittyä
sellaiseksi didaktisesti ajattelevaksi ja toimivaksi opettajaksi,
joka pohtii opetus-opiskelu-oppimis-prosessia siitä näkökulmasta,
missä määrin se kulloinkin edistää kestävää
kehitystä. Kestävän kehityksen edistämisen
mukaisesti ajatteleva ja toimiva opettaja pyrkii siihen, että
kaikki kestävän kehityksen osa-alueet mahdollisimman
optimaalisesti ovat tutkivan oppimisen ja toiminnan kohteina,
ainakin seuraavat: 1) ekologinen kestävä kehitys, 2)
sosiaalinen, kulttuurinen ja poliittinen kestävä kehitys
sekä 3) taloudellinen kestävä kehitys. Ekologisesti
kestävä kehitys liittyy selvästi biologiaan ja
biotieteisiin sekä biologian didaktiikkaan. Kaksi muuta kestävän
kehityksen osa-aluetta ovat selvästi monitieteisempiä
ja niiden edistäminen vaatii sekä tutkijoiden yhteistyötä
että rohkeutta kehittää uusia eheyttäviä
(integrating) teorioita, joita jatkuvasti koetellaan sekä
teoreettisesti että empiirisesti ja siten jatkuvasti parannetaan.
Miten biologian ja kestävän kehityksen didaktiikat eroavat
maantieteen ja ympäristökasvatuksen didaktiikasta ja
mikä näille didaktiikoille on yhteistä
Biologian
ja maatieteen välillä on monia yhteyksiä, mm. eliömaantiede
(biogeografia). Toisaalta maantieteen näkökulmasta voidaan
tutkia ja edistää sellaisten asioiden oppimista, joihin
liittyy planetaarisuutta, spatiaalisuuttta, alueellisuutta ja
paikallisuutta (lokaalisuutta). Olen itse Vuokko Ahorannan kanssa
julkaissut yhden artikkelin (Åhlberg & Ahoranta 2002),
jossa parannettujen käsitekarttojen ja Vee-heuristiikkojen
avulla seurataan ja edistetään oppilaiden maantieteen
oppimista. Samoja korkealaatuista oppimista edistäviä
välineitä voidaan käyttää maantieteen
lisäksi ympäristökasvatuksessa sekä biologian
ja kestävän kehityksen didaktiikassa.
Ympäristökasvatuksessa
jo 1950-luvulta on peräisin tärkeä kolmijako: 1)
opetus-opiskelu-oppimisprosessi kohdistuu siihen, että tuloksena
on tietoa ympäristöstä (about environment), 2)
opetus-opiskelu-oppimisprosessi voi tapahtua ympäristössä
(in environment) ja/tai 3) opetus-opiskelu-oppimisprosessi voi
olla oppimista, ajattelua ja toimintaa paremman ympäristön
puolesta (for environment) (esim. Åhlberg 1998a, 1998b ja
1998c). Sellainen ympäristökasvatus, joka pyrkii edistämään
opetus-opiskelu-oppimisprosesseja paremman ympäristön
puolesta on itse asiassa kestävää kehitystä
edistävää kasvatusta. Siten kestävän
kehityksen didaktiikalla ja ympäristökasvatuksella on
selkeä yhteinen alue. Oma kantani on se, että eheyttävässä
kasvatuksessa parhaimmillaan nämä kaikki kolme ympäristökasvatuksen
aspektia saadaan yhdistettyä oppimisessa, ajattelussa ja
toiminnassa.
Yliopistoissamme
on hyvin vaihtelevia käsityksiä siitä, millainen
oppiminen, ajattelu ja toiminta parhaiten edistää kestävää
kehitystä. Hypoteesini on, että oppilaitoksissa tutkiva,
tutkimuksen kaltainen oppiminen alustavien eheyttävien teorioiden
rakentamisineen ja design eksperimentteineen on todennäköisesti
tuloksellisinta kestävän kehityksen edistämisessä.
Mitään kunnollista näyttöä ei ole esimerkiksi
siitä, että näyttelemällä voitaisiin
edistää kestävää kehitystä. Näyttelemällä
opitaan näyttelemistä päiväkodeista yliopistotasolle..
Biologian
didaktiikka on selkeä kokonaisuus. Kestävän kehityksen
didaktiikka on uutena tieteenalana voimakkaassa muutoksessa, jossa
monet kulttuuriset tekijät, mm. kielimuurit ovat aiheuttaneet
historiattomuutta. Aikaisempien kehitysvaiheiden tuntemus on kuitenkin
yliopistotasoisen syvällisen tutkimuksen ja kehitystyön
välttämätön ehto. Sellaista perustyötä
olen tehnyt ja esittänyt esim. (Åhlberg 1998a, 53 -
54).
Toisaalta
välillä on aika tuoda esiin uusia näkökulmia.
Taloudellisen toiminnan merkitys kaiken kulttuurin ja kestävän
kehityksen edistämisessä on jäänyt perinteisessä
ympäristökasvatuksessa ja kestävää kehitystä
edistävässä kasvatuksessa kovin vähäiselle
tai sitten voimakkaan kielteiselle huomiolle. Taloudellisen toiminnan
merkityksen ohittajienkin toimeentulo perustuu tosiasiassa kilpailukykyisen
ja mahdollisimman kestävän taloudellisen toiminnan tuottoon.
Siten yksi keskeinen kestävää kehitystä edistävän
kasvatuksen ja didaktisen tutkimus- ja kehittämistyön
tehtävä on seurata ja edistää taloudellisten
yritysten ympäristövastuun ja yhteiskuntavastuun oppimista.
Jos kaikista pääoman (capital) muodoista ei huolehdita,
etenkin luonnon pääomasta (natural capital), ts. ekosysteemien
toiminnasta ja sivutuotteena syntyvistä hapesta, puhtaasta
vedestä ja ravinnosta, niin taloudellisenkin toiminnan edellytykset
heikkenevät ja lakkaavat. Jos ihmiskunnan sosiaalisesta pääomasta
ei huolehdita, niin seurauksena on rikollisuutta ja terrorismia
ja jälleen kestävän kehityksen edellytykset heikkenevät
jne. On kunkin alan tutkijoiden tehtävä testata teoreettisesti
ja empiirisesti miten kestävä kukin alustava kestävän
kehityksen didaktiikan teoria on.
Laitoskokoukseen
10. 12. 2003 väliaikainen materiaali:
Tiedoksi:
Uusi versio sivuista tekeillä:
http://sokl.joensuu.fi/aineistot/kasvatustiede/didaktiikka/didaktiikka04
A)
Yliopistolaki N:o 645/1997
Annettu
Helsingissä 27 päivänä kesäkuuta 1997
1
luku, Yleiset säännökset
1 § Soveltamisala
Tässä laissa tarkoitettuja yliopistoja ovat:
1) Helsingin yliopisto; 2) Joensuun yliopisto; jne.
…
3 § Yliopistoon kuuluminen
Yliopistoon kuuluvat sen opettajat, tutkijat, muu henkilökunta
ja opiskelijat.
4 § Tehtävät: Yliopistojen tehtävänä
on edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä
ja taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa
ylintä opetusta sekä kasvattaa nuorisoa palvelemaan
isänmaata ja ihmiskuntaa.
B)
JOENSUUN YLIOPISTON KESTÄVÄN KEHITYKSEN
TOIMINTASUUNNITELMA 2004–2007
(URL-osoite: http://www.joensuu.fi/unep/ )
1
TAUSTA
Itämeren
maiden opetusministerit hyväksyivät 24.1.2002 koulutusta
koskevan kestävän kehityksen ohjelman An Agenda 21 for
Education in the Baltic Sea Region – Baltic 21E. Ohjelmalla
pyritään siihen, että kestävän kehityksen
näkökohdista muodostuu Itämeren maiden koulutusjärjestelmien
luonteva ja pysyvä osa. Ohjelma ei siis ole lyhytkestoinen
projekti vaan sitoumus muuttaa koulutusjärjestelmiä
pysyvästi. Kauden 2004–2006 tulossopimusten valmistelua
varten opetusministeriö on pyytänyt yliopistoja sisällyttämään
toiminta- ja taloussuunnitelmiinsa yliopiston kestävän
kehityksen toimintasuunnitelman (2004–2007), jossa esitetään
yliopistojen tavoitteet ja toimenpiteet kestävän kehityksen
edistämiseksi. Toimintasuunnitelmassa tulee ottaa huomioon
Baltic 21E -ohjelman tavoitteet ja toimintaohjelma. Baltic 21E
-ohjelman toimeenpanosta tehtävien johtopäätösten
perusteella Kestävän kehityksen edistäminen koulutuksessa
-työryhmä laatii vuonna 2004 opetusministeriölle
lopullisen esityksensä Baltic 21E -ohjelman kansalliseksi
toteuttamissuunnitelmaksi ja sen osana Itämeren maiden kanssa
tehtävän yhteistyön strategiaksi.
2
JOENSUUN YLIOPISTON SITOUTUMINEN
Joensuun
yliopisto on Copernicus – the University Charter for Sustainable
Development -julistuksen allekirjoittaja ja siten sitoutunut kestävän
kehityksen tavoitteiden edistämiseen. Yliopisto sitoutuu,
omien edellytystensä ja vahvuuksiensa puitteissa, myös
Baltic 21E -ohjelman tavoitteiden edistämiseen osana kansallista
korkeakoululaitosta. Yliopisto pitää jatkuvasti yllä
ja kehittää edelleen sellaista monitieteistä tutkimus-
ja opetustoimintaa, jolla voidaan tukea kestävän kehityksen
ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen, kulttuurisen ja eettisen
ulottuvuuden päämäärien saavuttamista sekä
niiden tunnetuksi tekemistä yliopistossa ja sen vaikutusalueella.
Monikulttuuristen näkökulmien huomioiminen opetuksessa
on tärkeä osa kestävää kehitystä.
Joensuun yliopiston tavoitteena on toimia eettisesti vastuullisena
kestävän kehityksen edelläkävijänä.
Kestävän
kehityksen tutkimusta ja opetusta vahvistetaan toimintakaudella
2004–2007:
•
osallistumalla EU:n Erasmus World 2004–2008 hakukilpailuun
tavoitteena laatumaininta ”Euroopan Unionin master kurssi”
vähintään yhdelle kansainväliselle kestävän
kehityksen tavoitteita edistävälle maisteriohjelmalle,
• selvittämällä mahdollisuudet käynnistää
kansainvälinen kestävän kehityksen tutkijakoulu.
3
KESTÄVÄN KEHITYKSEN MONITIETEINEN TUTKIMUS
Yliopiston
vahvuutena on kestävään kehitykseen liittyvän
asiantuntemuksen monialaisuus ja kyky organisoida monitieteistä
kestävän kehityksen ekologisiin, taloudellisiin, sosiaalisiin,
kulttuurisiin ja eettisiin aspekteihin liittyvää tutkimusta
tiedekunta- ja laitosrajat ylittäen. …
Yliopiston Savonlinnan yksikössä aloitetussa hankkeessa
tutkitaan informaatioteknologian sosioekonomisia ja kulttuurisia
vaikutuksia periferia-alueilla.
4 KESTÄVÄN KEHITYKSEN MONITIETEINEN OPETUS
Monitieteinen
ja laaja-alainen opettajankoulutus on yksi yliopiston painoaloista.
Biologian, erityisesti ekologian ja ympäristönsuojelun
opetuksessa kestävä kehitys on mukana sekä läpäisevästi
että erityistarkastelun kohteena. Opetuksessa huomioidaan
globaalimuutokset, niiden syyt ja seuraukset. …
Joensuun
yliopiston täydennyskoulutuskeskus ja yliopiston soveltavan
kasvatustieteen laitos osallistuvat Euroopan sosiaalirahaston
(ESR) Ympäristöopetuksen kehittämishankkeeseen.
Hankkeen tavoitteena on yleisen ympäristötietouden lisääminen
ja kestävän kehityksen mukaisten toimintamallien lisääminen.
Hankkeen puitteissa järjestettävillä kursseilla
osallistujat perehdytetään suunnittelemaan, toteuttamaan
ja kehittämään ympäristöopetusta omissa
toimintayksiköissään. Koulutus on suunnattu opettajille,
mutta se soveltuu myös oppilaitoksien johdolle ja muulle
henkilöstölle.
5 KANSAINVÄLISET VERKOSTOT JA KUMPPANUUSHANKKEET
…
Itämeren yliopiston (Baltic University) kurssitarjonnasta
Joensuun yliopiston kestävän kehityksen opetuksessa
on hyödynnetty seuraavia kursseja: a) Sustainable Baltic
Region, b) Sustainable Water Management, c) Baltic Sea Environment.
…
6
YMPÄRISTÖHALLINTAJÄRJESTELMÄT
Joensuun
yliopisto huomioi kestävän kehityksen periaatteet jokapäiväisessä
toiminnassa. Yliopiston ympäristönsuojelu perustuu Senaatti-kiinteistöjen,
Joensuun yliopiston sekä siellä toimivien laitosten
välisiin neuvotteluihin sekä määräajoin
toteutettavaan tilannekartoitukseen, sekä vuonna 1997 laadittuun
asiakirjaan ”Kestävän kehityksen toimenpideohjelma
Joensuun, Jyväskylän ja Kuopion yliopistoille ja Lappeenrannan
tekniselle korkeakoululle”. Ympäristötavoitteissa
huomiota on kiinnitetty erityisesti energian- ja vedenkulutukseen,
materiaalien säästöön ja kierrätykseen,
jätteiden lajitteluun, liikennesuunnitteluun, tilojen käyttöön
ja hankintoihin. Yhteistyökumppaneita kannustetaan käyttämään
ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittavia
menetelmiä.
7
KEHITTÄMISTAVOITTEET TOIMINTAKAUDELLA 2004–2007
Yliopisto
aktivoi opiskelijoita ja henkilöstöä, Joensuun
Tiedepuistoa, Pohjois-Karjalan kuntia (MIKSEI ETELÄ-SAVON
KUNTIA?), Itä-Suomessa vaikuttavia yrityksiä ja kansalaisjärjestöjä
sisäistämään kestävän kehityksen
tavoitteet. Yliopisto tiedottaa aktiivisesti kestävää
kehitystä koskevista kysymyksistä opiskelijoiden ja
henkilöstönsä sekä suuren yleisön tavoittamiseksi.
Tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja kiinnostusta myös
kestävän kehityksen sosiaalisesta, kulttuurisesta ja
eettisestä ulottuvuudesta.
Kestävän
kehityksen opetusta pyritään lisäämään
yliopiston opinto-ohjelmissa. Kestävän kehityksen ekologinen,
taloudellinen sekä sosiaalinen, kulttuurinen ja eettinen
ulottuvuus integroidaan läpäisyperiaatteella mahdollisimman
moneen oppiaineeseen, mukaan lukien opettajien peruskoulutus ja
täydennyskoulutus. Opiskelijoita kannustetaan kriittiseen
ajatteluun lisäämällä ilmiökeskeistä
opetusta ja itseohjautuvaa opiskelua, sekä edelleen kehittämällä
muita aktiivisia oppimismenetelmiä. …
Oppimisympäristöjä
parannetaan edelleen kehittämällä myös virtuaali-
ja etäopetusta.
…
C) Ympäristöministeriön sivuilta kestävän
kehityksen määritelmä (URL-osoite: http://www.vyh.fi/poltavo/keke/kekemaar.htm
)
KESTÄVÄN
KEHITYKSEN MÄÄRITELMÄ
Ympäristön ja kehityksen maailmankomission (ns. Brundtlandin
komissio, 1987) mukaan kestävä kehitys tarkoittaa ihmiskunnan
nykyisten tarpeiden tyydyttämistä niin, että tulevilta
sukupolvilta ei viedä mahdollisuutta tyydyttää
omia tarpeitaan.
Suomen
kestävän kehityksen toimikunta määritteli
1995 kestävän kehityksen
maailmanlaajuisesti, kansallisesti, alueellisesti ja paikallisesti
tapahtuvaksi jatkuvaksi ja ohjatuksi yhteiskunnalliseksi muutokseksi,
jonka päämääränä on turvata nykyisille
ja tuleville sukupolville hyvät elämisen mahdollisuudet.
Toimikunnan tulkinnan mukaan kestävä kehitys sisältää
kolme ulottuvuutta: ympäristötaloudellisen eli ekologisen,
yhteiskunnallisen ja
kulttuurisen ulottuvuuden.
Toimikunnan
määritelmän mukaan ekologisesti kestävän
kehityksen perusehtona on luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen
ja ihmisen taloudellisen ja aineellisen toiminnan sopeuttaminen
maapallon luonnonvaroihin ja luonnon sietokykyyn. Yhteiskunnallisesti
kestävä kehitys turvaa ihmisille yhdenvertaiset mahdollisuudet
oman hyvinvointinsa luomiseen, perusoikeuksien toteutumiseen ja
elämän perusedellytysten hankkimiseen sekä mahdollisuuden
tasa-arvoiseen osallistumiseen ja vastuunottoon päätöksenteossa
omassa maassa ja maailmanyhteisössä. Kulttuurisesti
kestävä kehitys mahdollistaa ihmisten vapaan henkisen
toiminnan, eettisen kasvun sekä kulttuurien moninaisuuden
säilymisen ja kehittymisen sukupolvesta toiseen.
Myös
Suomen hallituksen kestävän kehityksen ohjelmassa esitetään
tulkinta kestävästä kehityksestä. Hallitus
lähtee määritelmässään siitä,
että kestävän kehityksen tulkinta muuttuu yhteiskuntapoliittisessa
keskustelussa tiedon lisääntyessä ja olosuhteiden
muuttuessa. Ohjelman mukaan kestävä kehitys koostuu
ekologisesta kestävyydestä, taloudellisesta kestävyydestä
sekä sosiaalisesta ja kulttuurisesta kestävyydestä.
Ekologisen
kestävyyden vaativimpia haasteita ovat hallituksen ohjelman
perusteluiden mukaan ilmastonmuutoksen hidastaminen, biologisen
monimuotoisuuden turvaaminen sekä luonnonvarojen kestävä
käyttö, etenkin luonnonvarojen ja energialähteiden
käytön pitkäjänteinen vähentäminen
tuotettua yksikköä kohden. Taloudellinen kestävyys
on ohjelman mukaan sisällöltään ja laadultaan
tasapainoista kasvua, joka ei perustu pitkällä aikavälillä
velkaantumiseen tai varantojen hävittämiseen. Taloudellisesti
kestävä kehitys edellyttää lisäksi, että
tavarat ja palvelut voidaan maailmanlaajuisesti tarjota nykyistä
vähemmän ympäristöä rasittaen sekä
käyttäen säästäen luonnonvaroja ja energiaa.
Sosiaalisessa ja kulttuurisessa kestävyydessä keskeisenä
kysymyksenä on taata, että hyvinvoinnin edellytykset
siirtyvät sukupolvelta toiselle. Hallituksen kestävän
kehityksen ohjelman mukaan tämän hetkisistä sosiaalisista
haasteista suurimpia ovat Suomessa työttömyys sekä
pääosin siitä johtuva syrjäytyminen ja sosiaalisten
erojen kasvu.
D) ESIMERKKI, JOULUKUVAELMA JA DIDAKTISTA DRAAMAA SOSIAALISESTI
KESTÄVÄN KEHITYKSEN EDISTÄMISEKSI
1)
KE 3. 12. ennen KLO 10: Mauri Åhlberg ja Eljas Hovinheimo
2) TO 4. 12 KLO 12 - 14, noin klo 13: Mauri Åhlberg ja Eljas
Hovinheimo
3) LO- LINJAPALAVERI KE 10.12. KLO 8.15 B 304
”ASIALISTA: 1) Norssin opettajat M. Ripatti et all
didaktiikka vs opetusharjoittelu…”