Suomeksi På Svenska In English Auf Deutsch

 

Sadutus

Sadutus on kaiken ikäisten - erityisesti lasten - kuuntelua ja osallisuutta korostava työväline niin käytännön työssä, kehittämisessä kuin tutkimuksessakin

Sadutukseslla kuunnellaan lasta, nuorta tai aikuista. Sadutus antaa läheisyyden ja turvallisuuden tunteen tässä ja nyt. Myös kriisin hetkellä on hyvä saduttaa, kuunnella sitä, mitä toinen haluaa kertoa. Sadutus kutsuu puhumaan, kohtaamaan.

Sadutus on narratiivinen menetelmä, jossa uusi satu tai tarina syntyy kertojan ja saduttajan välillä. Menetelmä on osoittautunut sopivan kenelle vaan iästä ja kulttuurista riippumatta. Eniten sitä on käytetty lasten kanssa, mutta myös nuorten, aikuisten ja vanhusten kanssa. Se poikkeaa sadunkerronnasta siinä, että lapsen tai lapsiryhmän kertoessa aikuinen kirjaa tarinan sellaisenaan ja lukee sen kertojalle, jotta tämä voi tehdä korjauksia, mikäli haluaa.

Sadutus on käyttökelpoinen dokumentointiväline myös lasten leikkiessä, musisoidessa tai tutkiessa ja opiskellessa; heidät kohdataan aidosti, ilman arviointia. Sadutus mahdollistaa niin lasten, nuorten kuin aikuistenkin osallisuuden ja ehkäisee syrjäytymistä.

Lisätietoa saat sadutuksesta ja sen monista menetelmistä näiltä sivuilta (tästä) Katso myös Julkaisut, Lasten omaa ja Hankkeet -linkkejä vasemmalla.
Teoriataustasta lyhyesti tästä

Lapset kertovat myös muilla tavoilla kuten

* tarinasäveltäminen -mentelmällä eli musiikin avulla, katso tästä
* olemalla itse tutkijoita kuten "lapset etnografeina" -menetelmänä, katso tästä

********************************************************

SADUTUKSEN OHJE

Kerro satu (tai tarina).
Kirjaan sen juuri niin kuin sen minulle kerrot.
Lopuksi luen tarinasi
ja voit muuttaa tai korjata sitä mikäli haluat.

* Sadutuksen pikaohje tästä

* Sadutuksen ohje eri kielillä tästä.
* Viroksi satuja ja tietoa sadutuksesta tästä.

********************************************************

LUE SATUJA

Lasten (ja aikuisten) satuja, tarinoita ja sävellyksiä tästä.

Aikuisten satuja tästä.

********************************************************

Kirjoja, DVD:tä, videoita ja muuta materiaalia voi tilata. Katso tästä.

KORVAAN PÄIN - lasten omien satujen kirja on nyt ilmestynyt! Kirjassa 1-12 -vuotiaat kertovat hauskoja, jännittäviä ja miettimään pistäviä tarinoita. Se on aito lasten puheenvuoro. Lisäksi kerrotaan, miten itse voi saduttaa.

104-sivuisessa kirjassa on runsaasti värikuvia. Katso tästä.

Lasten omien satujen kirja on tekeillä ruotsiksi. Lisätietoa: lapsetkertovat (a) gmail.com

********************************************************

Saduttamalla on kerätty 3500 lapsen sadun sähköinen arkisto, joka on tilattavissa Tampereen yhteiskuntatieetellisestä tietoarkistosta (FSD). (Katso arkistosta lisää tästä.)
********************************************************

Sadutuksen perusteos, jossa on kerrottu monia esimerkkejä sadutuksen käytöstä erilaisissa toimintaympäristöissä ja tilanteissa. Siinä selvitetään myös sadutusmenetelmän teoriatausta:
Sadutus - Avain osallistavaan toimintakulttuuriin Karlsson, Liisa. 2005 ja 2003. PS-kustannus. Lapset kertovat ja Opetus 2000-sarja. Jyväskylä. (Katso lisää kirjasta ja tilaa se tarjoushintaan tästä. Katso lukuvinkki.

* Lapset kertovat... -julkaisu. Karlsson, Liisa (toim). 2006. Stakes. Lataa tästä.

* Sinun, minun, meidän mango.Sadutusta yli kulttuurirajojen –kirja. Lisää tietoa tästä.

********************************************************

Artikkeleita tutkimuksesta ja sadutus -menetelmän käytöstä
(linkkejä korjtaan parhaillaan)

Pohjoismaisten lasten satusiltoja -monikultturinen julkaisu
(julk. webissä 01.04.03)
Kuolema lasten saduissa - Monika Riihelä
(julk. webissä 11.04.03)
Lyhyesti sadutus -menetelmän ideasta - Monika Riihelä
(julk. webissä 29.05.02)
Sadutus viroksi. Lugude jutastamine ja nende üleskirjutamine (julk. 01.09.03)
Lapsen kohtaaminen - Birgitta Tunturi (julk. webissä 5.3.01)
Sadutus koulun työmenetelmänä - Erja Kyllönen y.m.
(julk. webissä 27.2.01)
Sadutus dysfasia-koululuokissa- Kaija Kemppainen
(julk. webissä 27.2.01)
Sijaishuollon lasten- ja perhekodeissa sadutetaan - Kaija Kemppainen
 
(julk. webissä 27.2.01)
Lasten sadutus psykologityön ytimessä - Kaija Kemppainen
(julk. webissä 27.2.01)
Sadutus Perheneuvolassa - Kaija Kemppainen
(julk. webissä 27.2.01)
Näkökulmia lasten kulttuuriin - Liisa Karlsson
(julk. webissä 27.2.01)
Saduttamalla lasten kulttuuriin. Verkostotyön tuloksia Kuperkeikkakyydissä - Liisa Karlsson
(julk. webissä 27.2.01)
Sadutus mentelmänä koulupsykologin työssä - Ritva Reed
(julk. webissä 27.2.01)
Mitä sadutus on? Liisa Karlsson
(julk. webissä 15.2.01)
Sadutusta eri kouluissa ja kirjastossa. Satupuu-projekti Ristiinassa 2006.

Artikkeleita englanniksi:
A Penguin Story from a narratological point of view - Kaisu Rättyä (publ. in web 27.2.01)

Artikkeleita ruotsiksi:
Att sagotera - Kaija Kemppainen
(publ. på web 27.2.01)
Att sagotera i skolan - Erja Kyllönen m.fl.
(publ. på web 27.2.01)
Att sagotera barn med talstörningar - Kaija Kemppainen
(publ. på web 27.2.01)
Forskning och teori - grund för Sagofärden - Monika Riihelä
(publ. på web 27.2.01)
Att ge barn ordet - Den traditionella yrkespraktiken i förändring - Liisa Karlsson
(publ. på web 27.2.01)
Sagoteringsmetoden gör barnens kultur synlig- Resultat av nätverksarbetet inom projektet Kullerbyttafärden - Liisa Karlsson
(publ. på web 27.2.01)
En litteraturvetenskaplig syn på Pingvin-berättelsen - Kaisu Rättyä
 
(publ. på web 27.2.01)
Sagotering med dator - Anna Klerfelt
(publ. på web 27.2.01)

********************************************************
Kiitos kiinnostuksestasi! Kommenttisi ovat tervetulleita! Lähetä ne sähköpostilla: lapsetkertovat (a) gmail.com

Sivun alkuun

Lapset kertovat -pääsivulle


Yhteyshenkilö: